چاپ خبر
دبیرستان دوره اول هیأت امنایی سعدی سه‌شنبه, ۰۹ آذر ۱۳۹۵
ارتباط موثر با فرزندان

سلام و عرض ارادت

برحسب ضرورت ، به مراتب ، نکاتی را جهت یادآوری خدمت همه ی اولیاء گرانقدر دبیرستان نمونه دولتی سعدی  ارائه خواهم نمود.نکاتی که شما بهتراز بنده می دانید اما گاهی مشغله های زندگی ، آنها را در لایه های ذهنمان گم میکند.

چه بسیارند نوجوانانی که احساس کمبودعاطفی از طرف اولیاء خود دارند طوری که باعث افت تحصیلی و حتی گریه های مخفیانه ی شبانه ی آنها هنگام خواب می شود. حتی گاهی با حسرت به کسانی که اولیاء شان در هنگام رفت و آمد در مدرسه ، فرزندانشان را در آغوش گرفته و می بوسند نظاره میکنند.

حتماً می دانید که کمبود عاطفی چه خلاء بزرگی برای نوجوانان است و چه خطراتی را در حال و آینده برای آنها به همراه خواهد داشت.

درست است که فرزند ما خوب می داند که دوستش داریم و سپاسگزار هم هست ، می داند چه مادر خوب و وظیفه شناسی دارد مادرش ،  صبح زود از خواب ناز بیدار می شود و با گرمی و صمیمیت برای فرزند خود صبحانه تهیه میکند و سپس برای مدرسه اش خوراکی میگذارد.و ظهرها هنگامی که او از مدرسه به خانه می رود بوی عطر غذای تازه ، روحش را نوازش میکند.اما مادر فراموش میکند که فرزندش با این محبت ها که اتفاقاً لازم هم هست اشباع نمی شود و این محبت ها برای او کافی نیست.

لطفا متن زیر را بخوانید و اجازه ندهید فرزند شما کسی باشد که از کمبود محبت در رنج و عذاب است.

ارتباط مؤثر با فرزندان

ارتباط با فرزندان دارای 3 بعد اساسی است:

1.« ارتباط کلامی » که شامل : ابراز احساس کلامی به فرزندان ، و  بدون هیچ شرطی است ، یعنی بدون اینکه فرزند کارخوبی انجام داده باشد ( محبت بی قیدوشرط) ، همچنین گپ زدن مکرر و مداوم در طی روز هرگاه که فرصت باشد و گوش کردن به او هنگامی که هیجان شدید به خصوص از نوع منفی را تجربه می کند که همان گوش دادن فعال است.

2. بعد دیگر ارتباط « ارتباط فیزیکی » با فرزندان است که شامل نوازش و بوسیدن فرزند بدون اینکه کارخوبی انجام داده باشد.ابراز احساس کلامی و فیزیکی باید متناسب سن و علاقه ی فرزند باشد.

3.بعد سوم « وقت گذاشتن با کیفیت »  چندبار در هفته و شامل انجام فعالیت سرگرم کننده با نوجوان است مثلاً باهم بیرون رفتن و بستنی خوردن و باهم شعر و داستان مورد علاقه خواندن، و یا باهم اسم فامیل بازی کردن، منچ بازی کردن و...

و پرهیز کنیم از :

1.نصیحت تکراری

2.تذکر مداوم

3.منت گذاشتن

4.مقایسه کردن

5.سرزنش

6.جر و بحث کردن

7.برچسب منفی زدن

8.پیش بینی منفی کردن

9.گله و شکایت مداوم

10.متهم کردن

انتهای پیام/.