9 آذر 1395
معرفی رشته ی شنوایی شناسی
شنوایی سنجی از رشته های دانشگاهی « علوم تجربی » می باشد.
نهایت رتبه ی مطلوب برای ورود به این رشته در حال حاضر؛ برای یک داوطلب دختر بومی تهران در دانشگاه ایران ، حدود 2800 می باشد.
این رشته در دانشگاه آزاد تاکنون ، ارائه نشده است.
و جزء رشته هایی است که در حال حاضر در تعداد کمی از دانشگاههای دولتی وجود دارد: ازجمله دانشگاه تهران ، شهید بهشتی و دانشگاه ایران و دانشگاه جندی شاپور اهواز و دانشگاه بابل و اصفهان و همدان و تبریز.بخاطر همین محدودیت ، نسبتاً بازارکار خوبی دارد.
شنواييشناسي علم شناخت و مطالعه شنوايي و اختلالات آن است كه شامل ارزيابي و تشخيص اختلالات شنوايي و تعادل، حفاظت و پيشگيري، آموزش و توانبخشي ميشود.
رشته شنواييشناسي داراي چهار حيطه اصلي است كه عبارتند از :
1- ارزيابي و تشخيص اختلالات شنوايي و تعادل
2- پيشگيري و حفاظت شنوايي، كه به بررسي آلودگيهاي صوتي كارخانجات و مراكز پر سروصدا ميپردازد و تلاش ميشود تا خسارت هاي ناشي از آلودگي صوتي به حداقل برسد.
3- توانبخشي شنوايي، كه شامل ساخت و تجويز انواع قالب گوش و تجويز و ارزيابي وسايل كمكشنوايي مانند سمعك ميشود. چرا كه برخلاف تصور عامه مردم سمعك يك بلندگو نيست كه بتوان آن را از داروخانه يا مركز ديگري خريداري كرد و استفاده نمود بلكه يك شنوايي شناس بايد با استفاده از اطلاعات علمي خود و با توجه به مقدار شنوايي فرد كمشنوا، سمعك را براي گوش او تنظيم كند.
4- آموزش و مشاوره با افراد كمشنوا و ناشنوا، كه در اين حيطه شنواييشناس به فرد كم شنوا طرز استفاده از سمعك را آموزش داده و او را با اصوات مختلف آشنا ميسازد و به ناشنوا لب خواني و گفتارخواني را آموزش ميدهد.
توانايي هاي مورد نياز و قابل توصيه
دقت ، لازمه رشته شنواييشناسي است. چرا كه اگر يك شنواييشناس ، آزمايش هاي مورد نياز را با دقت انجام ندهد، حتي ميتواند باعث يك عمل جراحي بيدليل شود كه نه تنها هيچ فايدهاي ندارد بلكه مضر هم خواهد بود. همچنين دانشجوي شنواييشناسي بايد به زبان انگليسي مسلط بوده و به علم فيزيك علاقهمند باشد.
چون رشته شنواييشناسي در ايران يك رشته نوپا است، بيشتر كتب درسي آن به زبان انگليسي ميباشد و در نتيجه پيشرفت تحصيلي دانشجوي شنواييشناسي منوط به تسلط بر زبان انگليسي است. در ضمن دانشجوي اين رشته بايد به علم فيزيك بخصوص فيزيك صوت علاقهمند باشد چون درس فيزيك يكي از دروس پايه اين رشته ميباشد.
دانشجوي اين رشته بايد به علوم تشريح و فيزيولوژي بويژه در زمينه شنوايي احاطه داشته باشد تا بتواند دانستههاي خود را در اين رابطه به كار بگيرد.
آينده شغلي و بازار کار
يك پزشك براي تشخيص و درمان بيماري فقط نميتواند به معاينه سطحي بيمار متكي باشد، بلكه بيشتر اوقات نيازمند ابزارهاي مختلفي مثل راديوگرافي، تكنيكهاي آزمايشگاهي و يا تكنيكهاي شنواييشناسي است. چرا كه يك پزشك با معاينه سطحي گوش بيمار تنها ميتواند، سطح پرده گوش را بررسي كند اما وراي پرده را نميتواند ببيند يعني براي اطلاع از وضعيت گوش مياني ، گوش داخلي، عصب و مراكز شنوايي مركزي بايد از ابزارهاي شنواييشناسي و متخصصان اين رشته كمك بگيرد. به همين دليل فارغالتحصيلان اين رشته ميتوانند جذب بيمارستان ها و درمانگاه هاي گوش و حلق و بيني شده و يا به طور شخصي همراه با پزشك گوش و حلق و بيني كلينيك شنواييشناسي داير كنند.
از سوي ديگر بازار كار اين رشته در بخش غربالگري شنوايي بسيار وسيع است چون ما در حال حاضر ميليون ها دانشآموز داريم كه تمامي آنها بايد در مقاطع مختلف تحصيلي تحت غربالگري شنوايي قرار گيرند. اهميت اين مساله زماني روشن ميشود كه بدانيم اگر كودكان داراي آسيب شنوايي به موقع شناسايي شده و تحت درمان و يا اقدامات توانبخشي قرار گيرند، تا حدود زيادي اختلالات زباني آنها برطرف شده و ميتوانند با مردم ارتباط برقرار كنند و از انزوا خارج شوند اما اگر اختلالات شنوايي به موقع تشخيص داده نشود، نتيجه آن وضعيتي خواهد شد كه درحال حاضر متاسفانه در بعضي از دانشآموزان مدرسه باغچهبان (مدرسه ناشنوايان) شاهد آن هستيم؛ دانشآموزاني كه اگر در كودكي اختلالات شنوايي آنها شناخته ميشد و با آنها كار شده و سمعك مناسب در اختيارشان قرار ميگرفت، اكنون ميتوانستند در مدارس عادي درس بخوانند.
در مورد حضور فارغالتحصيلان اين رشته در اجراي برنامه حفاظت شنوايي در كارخانهها و مراكز صنعتي مي توان گفت :
اجراي برنامه حفاظت شنوايي در يك كارخانه كه سروصداي آن بيش از حد مجاز است، نياز به همكاري متخصصان شنواييشناس، پزشكان ، كارشناسان بهداشت صنعتي و مهندسين اكوستيك دارد كه در اين ميان متخصصان شنوايي شناسايي علاوه بر غربالگري شنوايي كاركنان مركز صنعتي مورد نظر ، ميزان صداي موجود در آن مركز را نيز اندازهگيري كرده و در صورت بالا بودن ميزان صدا از حد طبيعي به كاركنان نوعي گوشي محافظ شنوايي مورد نياز را تجويز ميكنند تا از كاهش شنوايي، افزايش استرس و سوانح و حوادث ناشي از سروصدا در امان باشند.
در كل ميتوان گفت كه بازار كار فارغالتحصيل شنواييشناسي خوب است بخصوص در شهرهاي كوچك كه با كمبود شنواييشناس نيز روبرو هستيم.
درس هاي پايه براي رشته شنوايي شناسي
فيزيك عمومي
ميكروبيولوژي
تشريح
تشريح و فيزيولوژي عمومي
تشريح و فيزيولوژي سر وگردن وگوش و حلق وبيني
تشريح و فيزيولوژي مغز و اعصاب
ژنتيك پزشكي
روان شناسي عمومي
بافت شناسي و آسيب شناسي عمومي
بهداشت عمومي
كمك هاي اوليه
بيوشيمي
فارماكولوژي
مباني علم گفتار
روش تحقيق
آواشناسي
اصطلاحات پزشكي
اصول توانبخشي
اكوستيك
درس هاي اختصاصي براي رشته شنوايي شناسي
مباني علم شنوايي
ارزيابي پايه شنوايي
آناتومي و فيزيولوژي دستگاه شنوايي و تعادل
بيماري هاي گوش و روش هاي درمان آن
رشد طبيعي گفتار و زبان و اختلالات آن
ارزيابي تكميلي شنوايي
بيماري هاي مغز و اعصاب
سايكواكوستيك
ايميتانس اديومتري
راديولوژي سرو گردن
شنوايي شناسي تشخيصي 1و2
فيزيوپاتولوژي اختلالات شنوايي وتعادل
اختلالات ارتباطي افراد كم شنوا
تجويز و ارزيابي سمعك و ساير وسايل كمك شنوايي
بيماري هاي اطفال
مباني آزمون هاي الكتروفيزيولوژيك
روش هاي توانبخشي
تربيت شنوايي
مديريت در شنوايي شناسي
الكترونيك در تجهيزات شنوايي
روان شناسي مبتلايان به كم شنوايي
نويز و حفاظت شنوايي
زبان انگليسي اختصاصي
زبان آموزي
سمينار شنوايي
پروژه
كارآموزي در عرصه 1و2 و 3 و 4 و 5و 6و 7
تعداد مشاهده (722) نظرات (0)